16 [m] - Przewodnik_0 

"Przewodnik ksenofoba" to seria zabawnych i pouczających książeczek, opisujących wyjątkowe cechy, zalety i słabości różnych narodów. Szczere i lekko kpiące teksty stanowią gwarantowane lekarstwo na ksenofobię. Lektura obowiązkowa dla turystów i wszystkich ciekawych świata. Przewodnik pokazuje, jak inni postrzegają cechy narodowe Polaków.

 17 [m] - Przewodnik_1

 

 

 

 

  

 18 [m] - Przewodnik_2 

 

  19 [m] - Przewodnik_3

 

11 [m]

 

1. „Dlaczego podskakuję” Naoki Higashida

Autorem książki jest 13-latek z Japonii. Naoki Higashida ma autyzm i uczęszczał do szkół specjalnych. Naoki pisze opowiadania, prowadzi bloga, którego aktualizuje niemal codziennie i prowadzi pogadanki na temat autyzmu. Chłopak nie mówi, ale komunikuje się za pomocą wybierania znaków na tablicy.

 

12 [m]2. „Barwne cienie i nietoperze” Alex Brauns

Alex Brauns jest pisarzem i reżyserem, pochodzi z Niemiec. Mężczyzna ma diagnozę Zespołu Aspergera i w książce “Barwne cienie i nietoperze” opisuje swoje postrzeganie świata.

  

13 [m]3. „Byłam dzieckiem autystycznym” Temple Grandin

Temple Grandin jest osobą znaną jako utalentowana profesor, która opracowuje metody humanitarnej hodowli zwierząt. Jest osobą z autyzmem i angażuje się w rozpowszechnianie wiedzy o autyzmie. Książka “Byłam dzieckiem autystycznym” jest autobiografią. W 2010 roku wyprodukowano film biograficzny “Temple Grandin”, który był wielokrotnie nagradzany, w tym Złotym Globem i 7 statuetkami Emmy.

 

14 [m]4. „Świry, dziwadła i Zespół Aspergera” Lucke Jackson

Luke Jackson miał 14 lat w momencie publikacji książki, która opowiada o jego doświadczeniach, jako nastolatka z Zespołem Aspergera. Książka porusza wiele tematów i jest ciekawą lekturą także dla rodziców i nauczycieli. Luke pisze w lekki sposób, z dużym dystansem do siebie, swój autyzm opisuje jako dar.

 

15 [m]5. „Nikt Nigdzie” Donna Williams

Donna Williams pochodzi z Australii, z zawodu jest nauczycielem, prowadzi wykłady i angażuje się w działalność na rzecz osób z autyzmem i ich rodzin, jest artystką i pisarką – wydała płytę, wykonuje rzeźby, napisała 4 książki. Donna ma autyzm i w 1992 opublikowała swoją pierwszą książkę autobiograficzną “Nikt nigdzie”. W tamtych latach dużo mniej mówiło się o autyzmie, książka stała się międzynarodowym bestselerem.

 

Inne propozycje:

Część książek jest pisana przez osoby z autyzmem, część przez rodziców, bliskich lub niezależnych autorów, część zawiera elementy fikcji a część to opowieści biograficzne – wszystkie opisują świat widziany z unikalnej perspektywy osób ze spektrum autyzmu. Wspaniały, obszerny zbiór – dziękujemy i zapraszamy do przeglądania.

  1. “Materia autyzmu” Judith Bluestone
  2. “Gdybym mógł z wami rozmawiać” Dietmar Zöller
  3. „Chłopiec z Saturna” Peter Schmidt
  4. „Kaktus na walentynki” Peter Schmidt
  5. „Patrz mi w oczy” John Elder Robison
  6. „Błysk” Kristine Barnett
  7. „Urodziłem się pewnego błękitnego dnia” Daniel Tammet
  8. „Koci świat ASD” Katja
  9. „Wychowujemy Misiaka” John Elder Robison
  10. „Szukaj mnie wśród szleńców” Krystian Głuszko
  11. „Spektrum” Krystian Głuszko
  12. „Odnaleźć Kansas” Aaron Likens
  13. „Przyjaciele zwierząt” Anton Marklund
  14. „10 rzeczy, o których chciałoby ci powiedzieć dziecko z autyzmem” Ellen Notbohm

10 [m]Darmowy e-book : https://www.impulsoficyna.com.pl/pedagogika-ogolna/2341-1855-spotkania-z-innymi-czytanki-do-edukacji-miedzykulturowej-e-book-pdf.html

Wydawnictwo pedagogiczne - Oficyna Wydawnicza „Impuls” oferuje bezpłatny e-book Przemysława Pawła Grzybowskiego pt. „Spotkania z Innymi”.

Jak czytamy w opisie publikacji: „To bogato ilustrowany zbiór siedemnastu czytanek o osobach wyróżniających się pod pewnym względem, zwykle postrzeganych jako niezrozumiałe, dziwaczne, wręcz niebezpieczne,   będących tematem plotek i stereotypowych opinii – często niesprawiedliwych i krzywdzących...Książka przeznaczona jest dla dzieci w wieku 6–10 lat. Może służyć rodzinie w domowym zaciszu lub na lekcjach i zajęciach   pozalekcyjnych dla uczniów w klasach 0–III. Z pewnością zainteresuje nauczycieli, studentów nauk społecznych i humanistycznych, animatorów świetlic i kół zainteresowań, członków organizacji pozarządowych, wolontariuszy itp. Oprócz czytanek zawiera poradnik metodyczny, listy lektur uzupełniających dla dzieci i dorosłych oraz wykaz stron internetowych z materiałami do edukacji międzykulturowej".

 Na stronie wydawnictwa są dostępne wersje językowe: polska, esperanto, kurdyjska sinti, perska, a także ukraińska i rosyjska (wydane pod patronatem Miejskiego Ośrodka Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy).

  

1 [m]Dokument "Edukacja globalna i antydyskryminacyjna w polskich szkołach"  opracowany i opublikowany w kwietniu 2021roku przez Fundację Szkoła z Klasą stanowi raport z badań przeprowadzonych wśród dzieci i młodzieży w wieku 6-19 lat.

 

2 [m]

Raport Fundacji Rozwoju MOTYLARNIA dotyczący prowadzonej w polskich szkołach edukacji antydyskryminacyjnej w ramach projektu Akademia Równości i Różnorodności

 

 

3 [d] - CEO_Ucz_otwartościTematyką edukacji antydyskryminacyjnej zajmuje się również Centrum Edukacji Obywatelskiej. W obszarze Ucz otwartości, autorzy chcą wspierać nauczycieli i nauczycielki, uczniów i uczennice oraz inne osoby ze szkolnej społeczności, by w swojej szkole czuli się bezpiecznie i byli traktowani z szacunkiem.

 

4 [m]

"Dobre praktyki  antydyskryminacyjne nauczycieli i nauczycielek współpracujących  z Centrum Edukacji Obywatelskiej"- Centrum Edukacji Obywatelskiej wspiera nauczycieli i nauczycielki w realizacji projektów uczniowskich o tematyce równościowej, antydyskryminacyjnej, wielokulturowej i związanej z różnorodnością społeczną. Zachęcamy do zapoznania się z relacjami szkolnych koordynatorów i koordynatorek, może zainspirują do wdrożenia w swojej placówce.

 

5 [m]"Antydyskryminacja- Pakiet Edukactjny"- Powstał podczas projektu twinningowego „Wzmacnianie polityki antydyskryminacyjnej w Polsce”, prowadzonego wspólnie przez reprezentującego polskie władze Pełnomocnika Rządu do Spraw Równego Statusu Kobiet i Mężczyzn i austriackiego partnera — Instytut Praw Człowieka im. Ludwiga Boltzmanna (Ludwig Boltzmann Institute of Human Rights) w ramach programu wzmocnienia instytucjonalnego PHARE 2002. Pakiet wydany przez Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli może być przydatny w pracy z różnymi grupami odbiorców dorosłych i młodzieżowych. Zawiera nie tylko propozycje programu jednego szkolenia czy warsztatu, ale także pogłębione informacje na temat dyskryminacji. Jego celem jest rozpowszechnienie zagadnień związanych z przeciwdziałaniem dyskryminacji i zainteresowanie tym problemem trenerów, którym bliska jest tematyka praw człowieka i edukacja obywatelska.

  

6 [m]

 

 "Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski" pod redakcją Mai Branki i Dominiki Cieślikowskiej.

 

  

7 [m] - stop_antydyskryminacji

Podręcznik został podzielony na dwie części. W pierwszej z nich, zaadresowanej do osób prowadzących, porządkujemy wiedzę, by mówić jednym językiem. Druga część to zestaw sześciu modułów, które przeprowadzane kolejno pozwolą zaplanować i przygotować działanie najbliższym otoczeniu. Ważne jest, by realizować moduły w proponowanej kolejności."

   

8 [m] - przeciwdzialanie_szkola"Minister edukacji narodowej Krystyna Szumilas już w 2012 roku wskazywała w liście do regionalnych kuratoriów oświaty, że edukacja antydyskryminacyjna musi stać się ważnym, świadomym działaniem podnoszącym wiedzę, umiejętności i wpływającym na postawy, mające na celu przeciwdziałanie dyskryminacji i przemocy oraz wspieranie równości i różnorodności. 

Joanna Kluzik-Rostkowska w liście otwartym do środowiska nauczycielskiego z okazji Dnia Praw Człowieka w grudniu 2014: Kształcenie i wychowywanie młodego pokolenia w przekonaniu o równości wszystkich ludzi bez względu na płeć, pochodzenie rasowe lub etniczne, religię, przekonania, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną to jedyna droga w rozwoju świadomego, odpowiedzialnego i demokratycznego społeczeństwa obywatelskiego"

Zachęcamy do zapoznania się z podsumowaniem konferencji "Równa szkoła- szkoła bez dyskryminacji", która odbyła się w dniach 25-26.05.2015r.

9 [m]

 

Przed nauczycielami i wychowawcami stoją trudne zadania ułatwienia dzieciom pochodzenia ukraińskiego integracji z klasami, do których trafią, a także zadbania o to, by nie były narażone na dyskryminację związaną z ich narodowością. Wydawnictwo Nowa Era przedstawiło praktyczne ćwiczenia budujące postawy równościowe i zachęcające do tolerancji, w tym bajki terapeutyczne do wykorzystania w pracy z uczniami.