Warsztaty dla nauczycieli
W spotkaniu, które odbyło się 05.12.2024r. uczestniczyło 38 przedstawicieli bydgoskich szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Żeby mówić o konkretach, trzeba poznać trochę teorii.
Dlatego prelegenci- Anna Wróblewska– Zawadzka i dr Piotr Sieńko, trenerzy Fundacji „Szkoła z Klasą” na początek przedstawili nam trochę teorii związanej ze zjawiskiem dyskryminacji, uprzedzenami, stereotypami. Przedstawili przykłady z życia codziennego zachowań dyskryminujących na tle koloru skóry, pochodzenia, poglądów, płci.
![1 [m] - 1 1 [m] - 1](http://edu.bydgoszcz.pl/razemrazniej/pages/images/img_00089911_02_001m.jpg)
Dowiedzieliśmy się kiedy mamy do czynienia ze stereotypem, który może przekształcić się w uprzedzenie, a następnie w dyskryminację.
Prowadzący opowiadali także, jak powinno wyglądać przeciwdziałanie dyskryminacji zarówno w życiu codziennym, jak w szkołach. Nawiązali również do języka inkluzywnego, jako narzędzia, które buduje mosty zamiast murów, zmniejsza wykluczenie i kształtuje postawy oparte na szacunku do drugiej osoby.
![6 [m] - 6 6 [m] - 6](http://edu.bydgoszcz.pl/razemrazniej/pages/images/img_00089911_02_006m.png)
Poznaliśmy Piramidę Nienawiści wg Gordona Allporta . W latach pięćdziesiątych XX wieku amerykański psycholog G. Allport zaproponował pięciostopniowy model pokazujący eskalację negatywnych zjawisk wynikających z mowy nienawiści, znany jako „piramida nienawiści”. Model Allporta pokazuje, jak brak reakcji na werbalnie okazywaną w stosunku do określonych grup społecznych niechęć może prowadzić do nasilania się negatywnych postaw, począwszy od izolowania i unikania osób przynależących do tych grup, na eksterminacji kończąc.
Kolejny etap naszego spotkania odbywał się warsztatowo wg poziomów szkół: podstawowych i ponadpodstawowych. Był to czas na podzielenie się dobrymi praktykami, ale również trudnościami, z którymi spotykamy się w codziennej pracy z dziećmi i młodzieżą. Z warsztatów wyszliśmy z bazą literatury i materiałów, które pozwolą poszerzać swoją wiedzę, ale i kształtować poglądy i opracowywać scenariusze działań edukacyjnych.
![8 [m] - 8 8 [m] - 8](http://edu.bydgoszcz.pl/razemrazniej/pages/images/img_00089911_02_008m.jpg)
Dziękujemy wszystkim, którzy uczestniczyli w warsztatach. Na pewno nie jest to nasze ostatnie spotkanie w tym temacie. Zatem- do zobaczenia!