Projekt międzypokoleniowy "JESTEŚMY RAZEM, czyli SZKOŁY OTWARTE NA SENIORA"

W uiegłym roku szkolnym działania edukacyjne przeciwdziałania dyskryminacji skupialiśmy na poznawaniu różnych kultur świata podczas "Spotkań z kulturą...". Ten rok natomiast chcielibyśmy poświęcić na burzeniu barier i uprzedzeń międzypokoleniowych. Dlatego proponujemy bydgoskim przedszkolom i szkołom dołączenie do "Szkół Otwartych na Seniorów". Podejmowane w parach programu działania mają na celu zwrócić uwagę na zdrowie osób starszych, ich problemy i podniesienie jakości ich życia. Mają również pomóc w integracji pomiędzy seniorami, ale przede wszystkim między starszym i młodszym pokoleniem. Takie wydarzenie daje niesamowitą szansę na pokonanie bariery pokoleniowej między młodszymi a starszymi członkami rodzin, jak i całego społeczeństwa.

 

 

Projekt międzypokoleniowy

JESTEŚMY RAZEM, czyli SZKOŁY OTWARTE NA SENIORA

 

I. Opis projektu

  1. Koordynatorem miejskim projektu jest Zespół Szkół nr 32 w Bydgoszczy,
    ul. Krucza 5a, w ramach Programu Edukacji Antydyskryminacyjnej „Razem Raźniej”, adres e-mail: antydyskryminacja.bydg@gmail.com,
  2. Projekt adresowany jest do wszystkich bydgoskich przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
  3. Przystąpienie placówki oświatowej do projektu wiąże się z realizacją planowanych zadań tematycznych na rzecz seniorów i osób zagrożonych wykluczeniem ze społeczności lokalnej.
  4. W ramach projektu organizowane są również 2 konkursy miejskie- wg odrębnych regulaminów.
  5. Każda forma obowiązkowo musi odbywać się w kooperacji międzypokoleniowej.
  6. Każda placówka indywidualnie podejmuje decyzje na temat formy realizacji zadania i zakresu działań.
  7. Do 5. dnia miesiąca następującego po miesiącu realizacji danego zadania koordynator szkolny przesyła do koordynatora projektu krótką elektroniczną fotorelację. Zbiorcza relacja z realizacji danego zadania przez placówki projektowe zostanie umieszczona na stronie internetowej programu „Razem Raźniej”. Zgody na udział dziecka w projekcie/ publikację wizerunku przechowuje szkoła biorąca udział w projekcie.
  8. Formularz rejestracji szkoły: https://forms.gle/FXgXiHQgW7igVPZC6
  9. Dodatkowo w pamach projektu przeprowadzone zostaną dwa konkursy.

 

II. Cel projektu

Każda placówka oświatowa w ramach swojej działalności statutowej aktywnie współpracuje ze środowiskiem lokalnym zarówno w celach promocji, ale także w celu uatrakcyjnienia podejmowanych wyzwań edukacyjnych i wychowawczych. Nawiązuje współpracę z wieloma instytucjami, organizacjami czy ciekawymi ludźmi.

Celem ogólnym projektu „JESTEŚMY RAZEM, czyli SZKOŁY OTWARTE NA SENIORA” jest aktywne nawiązanie współpracy młodego pokolenia z osobami starszymi, zagrożonymi wykluczeniem mieszkającymi w najbliższym środowisku przedszkola/ szkoły.

 

Cele szczegółowe:

  • przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i izolacji,
  • zwiększenie kontaktów społecznych,
  • stworzenie nowego źródła pozyskiwania informacji i rad,
  • interakcja, nawiązywanie i wzmocnienie relacji między pokoleniami,
  • tworzenie pozytywnego wizerunku seniorów oraz zwiększanie poczucia bezpieczeństwa starszych osób,
  • pomoc osobom starszym w zdobywaniu informacji na temat nowoczesnych technologii i bezpiecznego oraz efektywnego korzystania z Internetu.

III. Harmonogram zadań

 

1. GRUDZIEŃ – akcja „Podziel się świąteczną radością”

Opis zadania: Dzieci/ uczniowie do 06.12.2024r. własnoręcznie przygotowują kartki
z życzeniami świątecznymi, zawierającymi dobre i życzliwe słowo. Kartki zostaną przekazane osobom starszym, samotnym, mieszkańcom ośrodków dla bezdomnych, domów pomocy społecznej, szpitali i in. (decyduje szkoła/przedszkole). Placówka do 11.12. może także dostarczyć kartki do ZS32, zostaną przekazane zgodnie z założeniami akcji.

Celem tej akcji jest podarowanie chwili szczęścia i świątecznych wzruszeń, by osoby zagrożone wykluczeniem choć przez chwilę czuły się mniej samotne.

 

2. STYCZEŃ- Międzypokoleniowy Turniej Gier Planszowych

Opis zadania: Dobór gier pozostaje w gestii placówki. Mogą to być tradycyjne warcaby, szachy, scrabble i in. Realizacja zadania może stanowić element obchodów Dnia Babci i Dziadka.

Cel zadania: Zadanie ma na celu integrację pokoleń oraz pokazanie, jak można kreatywnie spędzać czas, grając w gry planszowe.

 

3. LUTY- Dzień cyfrowego Seniora

Opis zadania: Szkoła/ przedszkole organizuje na swoim terenie działanie/działania związane z promocją bezpieczeństwa cyfrowego Seniorów, np. szkolenie z wykorzystania komunikatorów i innych narzędzi cyfrowych, prelekcja związana z cyberbezpieczeństwem, zorganizowanie spotkania z policjantem, strażnikiem miejskim lub pracownikiem banku itp. Zadanie może stanowić jeden z elementów organizowanych w szkole działań związanych z Dniem Bezpiecznego Internetu.

Celem zadania jest przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu Seniorów, ale także rozwijanie świadomości zagrożeń związanych z nowoczesnymi technologiami.

 

4. MARZEC- Dzień aktywności fizycznej

Opis zadania: Szkoła/ przedszkole organizuje na swoim terenie działanie/działania związane z rozwijaniem aktywności fizycznej seniorów, np. zajęcia sportowe, taneczne, wymianę doświadczeń między pokoleniami w zakresie zabaw z dzieciństwa, rajd pieszy, rowerowy i in.

Celem tej akcji jest promocja różnorodnej aktywności, dbanie o zdrowie fizyczne i psychiczne, rozwijanie właściwych relacji między pokoleniami, wymianę informacji i doświadczeń między pokoleniami.

 

5. KWIECIEŃ- Dzień kreatywności


Opis zadania: Szkoła/ przedszkole organizuje międzypokoleniowe przedsięwzięcie/-a w zakresie szeroko rozumianego rękodzieła, malarstwa, robótek ręcznych, dziergania, warsztaty plastyczne, muzyczne, teatralne itp. 

Celem działania jest rozwijanie kompetencji kluczowych, umiejętności współpracy, wymiany doświadczeń, socjalizacji. Aktywizacja Seniorów na różnych płaszczyznach, rozwijanie ich kreatywności.

 

6. MAJ- Spójrz na mnie inaczej!

Opis zadania: Zaproszenie do przygotowania wspólnej wystawy zdjęć przedstawiających różne spojrzenie na pokolenie „przeciwne”. Dzieci i młodzież robią zdjęcia pokoleniu starszemu i odwrotnie w niekonwencjonalnych sytuacjach, rolach, jako efekt emocjonalnych relacji, skojarzeń, inspiracji czy rodzinnych historii.

Celem zadania jest kształtowanie otwartości między osobami różnych pokoleń, rozwijanie wzajemnego szacunku, życzliwości, tolerancji, ale także rozbudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej oraz zdolności artystycznych, ukazywanie alternatywnej formy twórczego spędzania czasu