NA AUTYZM SIĘ NIE CHORUJE, AUTYZM SIĘ MA.
I. Co to jest autyzm/ spektrum autyzmu?
Autyzm, lub spektrum autyzmu, charakteryzuje się trudnościami w relacjach z ludźmi, komunikacji oraz powtarzalnymi i streotypowymi zachowaniami. Autyzm nie jest chorobą, ale zaburzeniem rozwoju to znaczy, że cała ścieżka rozwoju osoby autystycznej jest inna od standardowej. Mówiąc innymi słowami: autyzm oznacza, że mózg pracuje w niestandardowy sposób. Autyzm rozumiemy jako spektrum. Oznacza to, że autyzm jest trochę inny dla każdej osoby. Osoby z diagnozami ze spektrum autyzmu mają bardzo różne nasilenie zachowań i cech wynikających z autyzmu. Autyzm diagnozuje się u około 1 na 100 dzieci w Europie. Pierwsze objawy widoczne są zwykle przed 3 rokiem życia.
To zjawisko o bardzo szerokim zakresie i wielu odcieniach, stanowiące wachlarz zróżnicowanych cech, zachowań i objawów. Zdolności i potrzeby osób w spektrum autyzmu są różne i mogą ewoluować w czasie. Podczas gdy niektórzy mogą żyć samodzielnie, inni mogą wymagać wsparcia przez całe życie. Dlatego tak ważna jest potrzeba uwzględnienia złożoności, różnorodności i indywidualności osób w spektrum autyzmu.
II. Przykłady objawów autyzmu:
Objawy autyzmu w zakresie interakcji społecznych to m. in:
- dziecko nie wskazuje palcem, żeby pokazać, że coś je interesuje
- dziecko nie patrzy na przedmioty, które wskazuje rodzic
- małe zainteresowane ludźmi lub brak świadomości ich obecności
- trudności w inicjowaniu kontaktu, angażowaniu się w zabawy w grupie, zdobywaniu przyjaciół
- brak wchodzenia w role i udawania w zabawie (tzw. zabawa „na niby”)
- brak naśladowania
- trudności w rozumieniu uczuć lub mówieniu o uczuciach
- brak dzielenia się się osiągnięciami lub zainteresowaniami np. zabawkami, rysunkami
Objawy autyzmu w zakresie komunikacji to m. in:
- opóźniony rozwój mowy
- unikanie kontaktu wzrokowego
- mimika twarzy jest niedostosowana do wypowiedzi
- trudności z odczytywaniem mimiki twarzy, tonu głosu, gestów rozmówcy
- nietypowyy ton głosu lub nietypowy rytm mowy np. wymawianie każdego zdania jak pytania
- powtarzanie słów lub zdań tzw. echolalia np. w odpowiedzi na pytanie, powtarza je, zamiast udzielenia odpowiedzi
- wypowiedzi mogą sprawiać wrażenie nieadekwatnych do sytuacji
- trudność w komunikowaniu potrzeb lub pragnień
- branie wypowiedzi zbyt dosłownie – nie rozumienie poczucia humoru, ironii, metafor
Objawy autyzmu w zakresie usztywnionych zachowań to m. in:
- przywiązanie do rutyny np. dziecko nalega na chodzenie dokładnie tą samą drogą do szkoły lub jedzenie na tym samym talerzu
- trudności z adaptacją do zmian w planie lub w środowisku np. przemeblowanie, zmiana godziny wyjścia do szkoły
- nietypowe przywiązanie do zabawek lub obiektów tj. klucze, włączniki światła, nitki
- zainteresowanie wąską dziedziną wiedzy np. rozkłady jazdy tramwaju, dinozaury, liczby, odkurzacze określonej marki
- spędzanie dużej ilości czasu na układaniu zabawek w specyficzny sposób, obserwowaniu poruszających się przedmiotów (np. wentylator, pralka), koncentrowanie się na specyficznej części przedmiotu (np. kółko od auta)
- wielokrotne powtarzanie ruchów tj. trzepotanie rękami na wysokości oczu, kręcenie się wokół własnej osi – tzw. stereotypie ruchowe lub autostymulacje
Osoby w spektrum autyzmu mogą odczuwać zwykłe bodźce jako mało intensywne (nie czuje uścisku dłoni) albo zbyt intensywne (uścisk dłoni czuje tak silnie jak poparzenie). Problemy z nadwrażliwymi zmysłami albo zbyt małym odczuwaniem przez zmysły mogą być bardzo dotkliwe. Część dorosłych osób z autyzmem mówi np. o tym, że kiedy patrzą drugiej osobie w oczy, to jest to dla nich przykre doświadczenie dyskomfortu lub nawet bólu. Niektórzy przebywając w tłocznym pomieszczeniu pełnym głośnych dźwięków opisują uczucie paniki i przeładowania bodźcami.
W społeczeństwie funkcjonuje wiele często niesprawiedliwych osądów osób w spektrum autyzmu, co spowodowane jest poprzez rozprzestrzenianie mitów o tym zaburzeniu, np.:
- osoby z autyzmem są odizolowane i nie lubią ludzi
- osoby z autyzmem nie okazują uczuć
- Osoby z autyzmem są smutne
- autyzm jest winą rodziców
- autyzm oznacza genialne umiejętności
Osoby w spektrum autyzmu mogą normalnie funkcjonować w społeczeństwie, mieć swoje rodziny, wykonywać pracę zawodową, rozwijać swoje talenty. Myślę, że nikomu nie trzeba przedstawiać tych postaci:
- Lionel Messi (piłkarz)
- Wolfgang Amadeusz Mozart (kompozytor)
- Alfred Hitchcock (reżyser i producent filmowy)
- Albert Einstein (noblista w dziedzinie fizyki)
- Daryl Hannah (aktorka)
- Anthony Hopkins (aktor)
- Susan Boyle (piosenkarka)
- Hans Christian Andersen (bajkopisarz)
III. Zespół Aspergera
Zespół Aspergera (ZA), Asperger’s Syndrome (AS), jest specyficznym rodzajem Całościowego Zaburzenia Rozwojowego mieszczącego się w spektrum autystycznym (Autism Spectrum Disorder-ASD). Zespołem Aspergera określa się zaburzenie rozwoju umysłowego objawiające się trudnościami w kontaktach z otoczeniem. Osoby chore nie posiadają specyficznych (w przeciwieństwie do osób zdrowych) umiejętności, np. akceptowania zmian. Cechą szczególną Zespołu Aspergera, jest obsesyjne zainteresowanie i fascynacja określoną tematyką.
Zespół Aspergera sprawia, że u osób chorych rozwijają się inne, niespecyficzne, rozwinięte umiejętności np.:
- ponadprzeciętna pamięć wzrokowa;
- niezwykła pamięć długotrwała;
- wysokorozwinięta pamięć robocza czyli zdolność utrzymywania informacji w stanie bezpośredniej dostępności podczas rozwiązywania problemu z jednoczesną skłonnością do szybkiego zapominania myśli;
- szczegółowa wiedza z danej dziedziny np. historii czy geografii.
IV. Zespół Aspergera a autyzm...
Z racji, iż Zespół Aspergera mieści się w spektrum autystycznym, zauważa się wiele cech wspólnych między tymi dwoma odrębnymi jednostkami chorobowymi.
W ogólnym zestawieniu pięciu wybranych cech zaburzeń, zauważa się różnice między autyzmem a zespołem Aspergera:
- autyzm:
- znaczne opóźnienie rozwoju poznawczego;
- zainteresowanie przedmiotami lub częściami przedmiotów;
- zaburzone funkcje językowe;
- (pozorna) izolacja przed otoczeniem (nie w każdym przypadku);
- prawidłowa sprawność motoryczna;
- zespół Aspergera:
- rozwój poznawczy w normie;
- obsesyjne zainteresowanie daną dziedziną nauki;
- funkcje językowe w normie;
- chęć nawiązywania kontaktów z otoczeniem ale nieumiejętnie;
- słaba koordynacja motoryczna.
V. Jak pomóc osobie autystycznej?
- Używaj prostych zwrotów
- Mów bezpośrednio do osoby.
- Nie stosuj ironii, sarkazmu.
- Uprzedzaj o zmianach.
- W kontakcie bądź cierpliwy.
- Spróbuj zrozumieć.
- Zachowaj poczucie humoru.
- Pamiętaj -każdy jest inny!
W Internecie można znaleźć bardzo dużo interesujących materiałów szczegółowo omawiających zjawisko funkcjonowania ludzi w spektrum autyzmu. My skorzystaliśmy z :
https://bip.brpo.gov.pl/pl/content/swiatowy-dzien-swiadomosci-autyzmu-2-kwietnia