Warsztat o module tematycznym „Samochodowe magistrale danych w praktyce warsztatowej” (5)
25.11.2023 odbyło się piąte, ostatnie spotkanie z cyklu warsztatów organizowanych dla uczniów bydgoskich szkół ponadpodstawowych w ramach Grantu "Zdolny uczeń na uczelni" Miejskiego Programu Wspierania Ucznia Zdolnego „Zdolni znad Brdy". Warsztaty realizowane były na Politechnice Bydgoskiej.
FlexRay to kolejna faza rozwojowa niezawodnej i powszechnie stosowanej magistrali CAN. Podczas warsztatów przedstawiono podstawowe zastosowania tego rodzaju magistrali, które wiążą się w głównej mierze z magicznym zwrotem "X-by-Wire". Pod tym zwrotem kryje się możliwość sterowania różnymi układami w sposób elektroniczny. Do układów, które mają na chwilę obecną taką możliwość, należą: układ kierowniczy (bez klasycznego, hydraulicznego albo mechanicznego sterowania kołami), układ hamulcowy, układ napędowy (z elektronicznie sterowanymi pedałami gazu), układ zawieszenia oraz wiele innych. Na warsztatach odniesiono się szczególnie do dwóch układów: kierowniczego i napędowego. Kierunek rozwoju motoryzacyjnego jest jeden: zmniejszenie masy pojazdu oraz zwiększenie precyzji funkcjonowania układów, a to jest możliwe tylko poprzez rozwój instalacji elektrycznej pojazdu, w końcu kilka przewodów waży zdecydowanie mniej niż tradycyjna kolumna kierownicza wraz z przekładnią i czynnikiem hydraulicznym do jej prawidłowego działania. Inteligentny dom nie jest już dla nas zaskoczeniem, inteligentny pojazd już też nie powinien. Technologia "X-by-Wire" sprawia, że pojazdy autonomiczne są już na wyciągnięcie ręki.
Prowadzący: dr inż. Michał Liss.