Warsztat o module tematycznym „Samochodowe magistrale danych w praktyce warsztatowej” (3)
4.11.2023 odbyło się trzecie spotkanie z cyklu warsztatów organizowanych dla uczniów bydgoskich szkół ponadpodstawowych w ramach Grantu "Zdolny uczeń na uczelni" Miejskiego Programu Wspierania Ucznia Zdolnego „Zdolni znad Brdy". Warsztaty odbywają się na Politechnice Bydgoskiej.
Na warsztatach omawiano najpowszechniej stosowaną we współczesnych pojazdach samochodowych - magistralę danych CAN. Uczniowie dowiedzieli się, jak ważna jest znajomość topologii tego typu sieci pojazdu, gdyż obecnie większość pojazdów poruszających się po naszych drogach nie posiada jednej magistrali, a kilka różnych (K-line, LIN, FlexRay, MOST) ze sobą współpracujących. Z reguły tą magistralą łączącą wszystkie pozostałe jest właśnie magistrala CAN. Ponadto na warsztatach uczniowie zapoznali się ze znaczeniem stosowania tzw. Gateway-ów, czyli punktów dostępowych w sieci pojazdu. Po szczegółowym omówieniu topologii sieci CAN, przedstawiono strukturę i cechy charakterystyczne tej sieci. Nie obyło się bez pytań ze strony zdolnych uczniów, chociażby tak błyskotliwych i fundamentalnych, jak o to, co determinuje zróżnicowaną szybkość przesyłania danych w magistrali CAN (CAN low speed i CAN high speed). Przedstawiono sygnał transmisji danych w szynie CAN, niskich i wysokich prędkości na oscylogramie. Różnica jest diametralna, bo dotyczy zupełnie innych wartości napięć. Następnie w ramach ćwiczenia pozwolono uczniom ingerować (symulacja zwarcia do masy, symulacja zwarcia pomiędzy przewodami CAN high i CAN low) w tę sieć, przy czym jednocześnie uczestnicy mieli możliwość obserwowania, w jaki sposób zmienia się sygnał.
Prowadzący: dr inż. Michał Liss.