Studia podyplomowe "Wspieranie dzieci i młodzieży zdolnej i utalentowanej'"

Opublikowano: 2014-04-28 22:16, Numer artykułu: 471 , Autor: E.Sawoszczuk

Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszcy zaprasza nauczycieli do zapoznania sięz ofertą dotycząca studiów podyplomowych z zakresu "Wspierania Dzieci i Młodzieży zdolnej i utalentowanej".

 

Głównym celem kształcenia jest przygotowanie nauczycieli do twórczego i efektywnego wspierania uczniów zdolnych w różnych typach szkół i placówek oświatowych. Istotą programu studiów jest umiejętne łączenie poznawanej wiedzy z teorią oraz praktyką i doświadczeniem zawodowym uczestników zajęć. Służy temu modułowy układ treści programu studiów, treningi umiejętności i wizyty studyjne w wybranych szkołach i placówkach oświatowych.

 

1.      Cele kształcenia

Absolwenci studiów będą wyposażeni w wiedzę i umiejętności z zakresu: prawa oświatowego, psychologii rozwojowej i psychologii twórczości, pedagogiki szkolnej, technik i metod diagnozy pedagogicznej, pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych dzielenia się dobrymi praktykami oraz wzbogacenia i poszerzenia kompetencji pedagogicznych z zakresu pracy z uczniem zdolnym i utalentowanym na różnym etapie rozwoju  w różnych typach szkół.

 

2.      Program studiów

Program studiów jest oparty na modułach, które łączą aktualną wiedzę z praktyką w kontekście prawa, wiedzy przedmiotowej i metodycznej oraz bieżących rozwiązań i dokonań edukacyjnych. Struktura programu zapewnia słuchaczom wyposażenie w wiedzę i umiejętności przypisane osobom zawodowo zajmującym się uczniem zdolnym.

 

a.      Wiedza

  • Rozwiązania stosowane w Polsce i Europie w zakresie wspierania uczniów zdolnych;
  • Definicja populacji dzieci i młodzieży zdolnej w Europie i Polsce;
  • Terminologia i kryteria kwalifikujące dzieci i młodzież do grupy szczególnie uzdolnionych i utalentowanych;
  • Obowiązujące akty prawne dotyczące kształcenia uczniów zdolnych i form udzielania pomocy;
  • Wielokontekstowa charakterystyka ucznia zdolnego;
  • Metody diagnozy ucznia zdolnego;
  • Rola nauczyciela w edukacji uczniów zdolnych;
  • Twórczość jako cel dydaktyczny i miejsce samorealizacji zdolnych uczniów;
  • Metody i formy pracy na lekcji oraz zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych;

 b.     Umiejętności

  • Diagnozowanie ucznia zdolnego;
  • Stosowanie przepisów prawa w pracy z uczniem zdolnym i jego rodzicami;
  • Trening umiejętności komunikacyjnych w relacjach z uczniem zdolnym i jego rodzicami;
  • Twórcze rozwiązywanie specyficznych problemów uczniów zdolnych, w tym ewentualnych niepowodzeń szkolnych;
  • Tworzenie indywidualnych programów wspierania zainteresowań, zdolności i talentu ucznia zdolnego;
  • Trening umiejętności zespołowego tworzenia atrakcyjnej oferty edukacyjnej
    dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych – projektów edukacyjnych;
  • Dzielenie się dobrą praktyką i wprowadzanie zmian do własnego warsztatu pracy;

 c.      Moduły kształcenia

  • Wspieranie uczniów zdolnych na przykładzie rozwiązań stosowanych w Polsce
    i Europie;
  • Akty prawne a uczeń zdolny w procesie kształcenia i udzielania pomocy;
  • Wielokontekstowa diagnoza ucznia zdolnego;
  • Zdolny uczeń w szkole;
  • Zdolny uczeń w rodzinie i grupie rówieśniczej;
  • Twórczość  jako ważny atrybut kształcenia uczniów zdolnych;
  • Dzielenie się dobrymi praktykami. Projekty, wizyty studyjne, warsztaty;

 d.     Sposoby realizacji programu studiów

  • Wykłady
  • Zajęcia warsztatowe, ćwiczenia
  • Dyskusje
  • Opracowywanie projektów
  • Wizyty studyjne
  • Dzielenie się dobra praktyką

 3.      Zakres kompetencji

  • Prawidłowe dokonywanie diagnozy ucznia zdolnego;
  • Korzystanie z prawa oświatowego i aktów prawnych w organizowaniu wsparcia ucznia zdolnego i utalentowanego;
  • Wprowadzanie zmian do procesu kształcenia uczniów zdolnych z wykorzystaniem zdobytej wiedzy i doświadczenia podczas studiów;
  • Sprawne posługiwanie się komunikacją społeczną w relacjach z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych   i jego rodzicami;
  • Organizowanie zajęć dydaktycznych sprzyjających kształceniu twórczości i samorealizacji uczniów zdolnych;
  • Zespołowe tworzenie projektów edukacyjnych tematycznie związanych z uczniem zdolnym;

 4.      Forma zaliczenia studiów

  • Obecność i aktywność na zajęciach, szczególnie warsztatach ;
  • Opracowanie projektu edukacyjnego;

 5.      Liczba godzin – 180

 6.      Czas trwania studiów – 2 semestry.

Szczegółowe informacje w serwisie: www.podyplomowe.byd.pl