Projekt „Edukacja ekologiczna szansą zrównoważonego rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego” – podsumowanie ostatniej tury warsztatów

Opublikowano: 2019-11-28 15:10, Numer artykułu: 18318 , Autor: D.Wierski

Za nami trzecia i ostania tura warsztatów organizowanych w ramach projektu „Edukacja ekologiczna szansą zrównoważonego rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego”. W dniach 6, 13, 20, 22 i 27 października 2019 r. w laboratoriach badawczych Wydziału Nauk Przyrodniczych UKW przy al. Powstańców Wielkopolskich 10 odbyły się kolejne warsztaty dla uczniów zdolnych. Uczestnikami byli uczniowie szkół podstawowych (klasy VII i VIII) oraz ponadpodstawowych z Bydgoszczy i Gostycyna.

 

W ramach projektu „Edukacja ekologiczna szansą zrównoważonego rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego” odbyły się warsztaty prowadzone przez dr Magdalenę Trojankiewicz pn. Zaopiekuj się mną – poznajemy i chronimy florę i faunę w kujawsko-pomorskim” (dla uczniów SP i szkół ponadpodstawowych) oraz zajęcia prowadzone przez dr hab. Krystiana Obolewskiego prof. UKW – dla uczniów szkół ponadpodstawowych pn.Ochrona bioróżnorodność w naszych zbiornikach wodnych”, a dla uczniów SP zatytułowane „Czy te same organizmy żyją w zbiornikach słodkowodnych, co w morzu?”.

 

Zajęcia w piętnastoosobowych grupach miały charakter warsztatowy i dotyczyły przybliżenia podstaw ekologii oraz problemów związanych z ochroną przyrody w regionie kujawsko-pomorskim. Skierowane były do uczniów zdolnych, zainteresowanych szeroko pojętą tematyką ekologii oraz problemami związanymi z ekologią w województwie kujawsko-pomorskim, a także poszerzaniem wiedzy przydatnej na Olimpiadzie Wiedzy Ekologicznej. Głównym celem spotkania było kształtowanie postaw ekologicznych, wzrost świadomości młodzieży szkolnej oraz wprowadzenie nawyków proekologicznych. Warsztaty odbywały się w laboratoriach UKW oraz na terenie kampusu uczelni, a także w ogrodzie Botanicznym i nad rzeką Brdą.

 

Na zajęciach pn. "Zaopiekuj się mną – poznajemy i chronimy florę i faunę w kujawsko-pomorskim" uczniowie mieli za zadanie przedstawienie gatunków roślin i zwierząt charakterystycznych dla regionu, sporządzenie charakterystyki 10 wybranych gatunków roślin i zwierząt wraz ze sposobami ochrony. Poza tym zaznaczali na mapie województwa kujawsko-pomorskiego miejsca występowania omawianych gatunków. Zajęcia terenowe w Ogrodzie Botanicznym umożliwiły uczestnikom badanie i obserwację pogody, stanu powietrza, zanieczyszczeń itp. za pomocą prostych, ogólnodostępnych urządzeń pomiarowych: stacji pogody (zawierającej przyrządy pomiarowe: termometr min.-max, higrometr i barometr oraz deszczomierz) i czujnika CO2. Porównywali otrzymane dane z danymi podawanymi przez IMiGW.

 

W trakcie zajęć laboratoryjnych pn. „Czy te same organizmy żyją w zbiornikach słodkowodnych, co w morzu?” uczniowie szkoły podstawowej samodzielnie wykonywali obserwacje biologiczne i identyfikację pospolitych gatunków słonowodnych hydrobiontów (np. krewetka, rogowiec bałtycki, małgiew piaskołaz, omułek jadalny, kraby). Zadaniem uczestników zajęć było, m.in. wykonanie odręcznych rysunków ww. organizmów (co ma na celu wyrobienie nawyków wykonywania notatek biologicznych). Poza tym zapoznali się z różnorodnością gatunkową ryb żyjących w Bałtyku, przybliżyli problemu inwazji biologicznych (np. kraba wełniostoszczycego). Z kolei uczniowie szkół ponadpodstawowych podczas zajęć pn. Ochrona bioróżnorodność w naszych zbiornikach wodnych” prowadzili obserwacje biologiczne z wykorzystaniem sprzętu mikroskopowego, podejmowali próbę rozpoznawania pospolitych gatunków bezkręgowców słodkowodnych (np. widłonogi, wrotki, wioślarki), wykonywali rysunki jako formy notatek biologicznych. Obie grupy dokonały pomiarów pospolitych gatunków bezkręgowych dostępnych w laboratorium. Za pomocą dostępnych urządzeń pomiarowych (mikroskop z okularem mikrometrycznym) uczestnicy dokonali oszacowania wielkości powierzchni filtracyjnych w rozwielitki, a pomiary większych gatunków bezkręgowych przeprowadzili przy użyciu laserowego miernika długości.

 

Na warsztaty przybyli uczniowie z następujących placówek: Szkoły Podstawowej nr 32 i 60 w Bydgoszczy oraz Szkoły Podstawowej w Gostycynie, a także Zespołu Szkół Chemicznych, Liceum Ogólnokształcącego nr 4 i 1 w Bydgoszczy.

Łącznie w ciągu trzech miesięcy prowadzonych zajęć przeprowadzono 72 warsztaty dla 1080 odbiorców.

 

Warsztaty w ramach projektu „Edukacja ekologiczna szansą zrównoważonego rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego” są dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu, a zostały zorganizowane przez Pałac Młodzieży w Bydgoszczy przy współpracy z Uniwersytetem Kazimierza Wielkiego w ramach Miejskiego Programu Wspierania Ucznia Zdolnego „Zdolni znad Brdy”.

 

Tekst i koordynacja: Monika Grzybowska