„Poszerzanie Horyzontów Myślowych" – podsumowanie dwóch spotkań

Opublikowano: 2021-04-07 11:01, Numer artykułu: 38782 , Autor: D.Wierski

Na platformie Microsoft Teams odbyły się warsztaty z cyklu „Poszerzanie Horyzontów Myślowych”, zatytułowane „Internet: szanse i zagrożenia”. Adresatami wydarzenia byli uczniowie szkół ponadpodstawowych z Bydgoszczy.

W dniach 3 i 4 marca 2021 r. w ramach obchodów „Dnia Bezpiecznego Internetu” (w tym roku pod hasłem „Działajmy razem”) zorganizowano warsztaty dla młodzieży dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu. Podczas spotkania online, na platformie Microsoft Teams, przedstawiono najczęściej występujące zagrożenia dotyczące m.in. cyberprzemocy, stalkingu, sekstingu, szkodliwych treści a także tzw. „hejtu”. Prowadzący zapoznał uczniów z definicją hejtu, mowy nienawiści, cyberbullingu, trollingu. Żeby zobrazować jeden z problemów współczesnego świata, dotykający także młodych ludzi, metodyk udostępnił uczniom krótki film „W naszej klasie: hejt”. Dzięki dyskusji, jaka wyłoniła się po obejrzeniu materiału, uczestnicy spotkania wyrażali własne opinie dotyczące obrażania i hejtu oraz wrażliwości na godność drugiego człowieka.

Podczas spotkania udało się stworzyć interakcje między prowadzącym a uczniami, którzy z chęcią odpowiadali na pytania metodyka. Oto niektóre z zagadnień, jakie udało się razem omówić:
- Co może czuć odbiorca hejtu? (m.in.: złość, smutek, przygnębienie, strach).
- Jakie mogą być konsekwencje hejtu dla jego odbiorcy? (np.: pogorszenie samopoczucia, obniżona samoocena, odcięcie się od grupy rówieśniczej, izolacja, depresja, próba samobójcza, samobójstwo).

- Jakie mogą być konsekwencje hejtu dla jego twórcy? (m.in.: zablokowanie, ośmieszenie na tle grupy, konsekwencje prawne - nikt nie jest anonimowy w internecie).

- Co powinno się zrobić, a czego nie robić w sytuacji stania się odbiorą hejtu? (np.: należy powiedzieć o tym zaufanej osobie dorosłej, zgłosić do administratora strony, portalu, nie należy odpowiadać hejtem na hejt).

- Co powinno się zrobić, a czego nie robić w sytuacji bycia świadkiem hejtu? (odpowiedzi uczniów: należy wesprzeć odbiorcę hejtu osobiście lub poprzez wspierający komentarz, pomóc zgłosić hejt administratorowi strony, nie należy udostępniać postu, komentarza, odpowiadać hejtem na hejt, pozostać pasywnym, czyli nie reagować).

Film zaprezentowany na zajęciach dostępny pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=w1dcGHx8VX0

W spotkaniu brało udział łącznie ok. 230 uczniów z bydgoskich szkół ponadpodstawowych: LO IV i LO VIII. Spotkanie prowadził Andrzej Pyszka – doradca metodyczny z zakresu informatyki w Miejskim Ośrodku Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy. Warsztaty „Poszerzanie Horyzontów Myślowych” zostały zorganizowane przez Pałac Młodzieży w Bydgoszczy w ramach Miejskiego Programu Wspierania Ucznia Zdolnego „Zdolni znad Brdy”.

Tekst i koordynacja: Monika Grzybowska