„Niezwykły umysł a funkcjonowanie w rodzinie” – podsumowanie spotkania 16.02.2022

Opublikowano: 2022-02-16 19:31, Numer artykułu: 50165 , Autor: D.Wierski

 

Za nami trzecie w tym roku szkolnym warsztaty dla rodziców z cyklu „Niezwykły umysł a funkcjonowanie w rodzinie”, które tym razem zatytułowane zostały „Komunikacja bez przemocy –  cz. 2”. Spotkanie odbyło się 16 lutego 2022 r. w przestrzeni wirualnej na Microsoft Teams.

 

Cykl warsztatów „Niezwykły umysł…” ma na celu wsparcie psychologiczne rodziców. Warsztaty poprowadziła psycholog Greta Haraś, która na co dzień pracuje w Pałacu Młodzieży oraz w Wojewódzkiej Poradni Zdrowia Psychicznego, gdzie zajmuje się diagnozą oraz terapią dzieci i młodzieży, prowadzi Treningi Umiejętności Społecznych, a w wolnych chwilach wspiera zajęciami psychoedukacyjnymi seniorów.

 

Pani Greta opowiedziała, jak tworzyć komunikaty wzmacniające, które budują poczucie własnej wartości u naszych dzieci. Owe komunikaty powinny składać się z 3 punktów:

1. Opisz to, co widzisz.

2. Nazwij uczucie.

3. Nazwij kompetencje.

 

Prowadząca zwróciła uwagę na tzw. „automaty do otwierania drzwi”, czyli najprostsze, krótkie odpowiedzi, jakie kierujemy do naszych dzieci, np. Ach; Och; Mhm; Rzeczywiście; Serio czy inne odpowiedzi, trochę wyraźniej przekazujące zachętę do mówienia, jak np.: Opowiedz mi o tym; Porozmawiajmy o tym; Chciałbym coś o tym usłyszeć; czy Interesuje mnie to co masz do powiedzenia. Te ,,otwieracze drzwi” przekazują dziecku akceptację i szacunek dla jego osoby, które wyrażają odpowiednio:

- "Masz prawo wyrażać to, co czujesz".

- "Chciałbym naprawdę usłyszeć, jakie jest Twoje stanowisko".

- "To mnie interesuje".

- "Mógłbym się czegoś od Ciebie nauczyć".

 

Pani Haraś przekazała również uczestnikom ważne zasady w komunikowaniu się:

1. Wypowiedziom i naszym zachowaniom powinny towarzyszyć odpowiednio silne emocje – adekwatne do rangi informacji i problemu.

2. Nazywaj uczucia.

3. Słuchaj aktywnie.

4. Zamiast zabraniać, można zaproponować wybór.

5. Słowo "nie" można zastąpić "tak".

6. Należy uzasadnić odmowę i wyjaśnić problem.

7. Zaakceptuj uczucia, np. "Rozumiem, że jest Ci przykro, a nawet złości Cię to, że nie możesz wyjść z domu. Mnie także jest przykro z tego powodu".

 

Na zakończenie spotkania rodzice/opiekunowie uzyskali odpowiedzi na nurtujące ich pytania dotyczące komunikacji z ich dziećmi oraz wymienili się swoimi doświadczeniami. Uczestnicy zaproponowali także kolejne tematy spotkań.

 

Warsztaty „Komunikacja bez przemocy - czyli o rozmowach, które budują relacje” z cyklu „Niezwykły umysł a funkcjonowanie w rodzinie” zostały zorganizowane przez Pałac Młodzieży w ramach Miejskiego Programu Wspierania Ucznia Zdolnego „Zdolni znad Brdy”.

 

Opinie rodziców po spotkaniu:

- Dziękuję za zaproszenie. Warsztaty prowadzone były jak zwykle profesjonalnie i co najważniejsze, bardzo ciekawie. Bardzo miłe spotkanie i dobrze wykorzystany czas.

 

- W warsztatach uczestniczyłam pierwszy raz i jestem bardzo zadowolona. Bardzo miła Pani psycholog w jasny i zrozumiały sposób tłumaczy, jak dotrzeć do drugiej osoby. Chętnie wezmę udział w kolejnych spotkaniach.

 

- Warsztaty poprowadzone bardzo rzeczowo i tematycznie, jasno i przejrzyście. Bardzo chętnie skorzystam z następnych szkoleń w kolejnych terminach.

 

- Bardzo dziękuję za umożliwienie wzięcia udziału w wydarzeniu. Uważam, że było to bardzo ważne spotkanie. Prowadzącej udało się przekazać sporo treści  w przystępny sposób. Wartościowe były odwołania do rzeczywistych sytuacji i odpowiedzi na pytania uczestników.

 

- Bardzo przydatne informacje ws. komunikacji bez przemocy. Z mojej strony propozycja na kolejny temat: radzenie sobie z uzależnieniem lub nadmiernym korzystaniem przez dziecko z internetu lub gier online do późnych godzin nocnych kosztem wypoczynku czy też kontaktów społecznych.

 

- Dziękuję za udział w warsztatach. Proponuję temat na kolejne spotkanie: Jak asertywnie odmawiać nastolatkowi.

 

Tekst i koordynacja: Monika Grzybowska