"Instrumenty aktywności ucznia zdolnego" - podsumowanie warsztatów
16 października 2014 r. o godz. 11:00 w Pałacu Młodzieży w Bydgoszczy rozpoczęły się warsztaty metodyczne dla nauczycieli bydgoskich szkół podstawowych, pierwsze z cyklu „Instrumenty aktywności ucznia zdolnego”.
Celem warsztatów jest wzbogacenie wiedzy i umiejętności nauczycieli z zakresu pracy z uczniem zdolnym, a także zainspirowanie do wymiany doświadczeń i dobrych praktyk. To propozycja spotkań dla nauczycieli, którym bliska jest tematyka ucznia zdolnego.
Spotkanie rozpoczął występ artystyczny Aleksandry Kortas - uczestniczki dziecięcego chóru operowego w Pałacu Młodzieży, laureatki wielu konkursów wokalnych, teatralnych czy literackich, m.in. zdobywczyni I miejsca na Festiwalu Piosenki Dziecięcej i Młodzieżowej "Moje miasto Bydgoszcz" oraz III miejsca w XIX Miejskim i Powiatowym Konkursie Recytatorskim "Obrazki Rodzinne". Młoda wykonawczyni zaprezentowała dwa utwory: piosenkę Adriany Wdziękońskiej do tekstu Agnieszki Jędrzejewskiej-Stachury "Bydgoszcz tańczy" oraz piosenkę z repertuaru Marleny Drozdowskiej – "Radość o poranku".
Najważniejszym punktem programu były prowadzone przez ekspertów warsztaty połączone z dyskusją. Wiedza, kompetencje i doświadczenie prowadzących okazały się nieocenionym źródłem informacji dla zainteresowanych nauczycieli. Obowiązywał podział na następujące bloki tematyczne:
1. historia – klasy IV-VI, prowadząca - Jolanta Gładkowska (doradca metodyczny MOEN; nauczyciel SP nr 2) – tytuł warsztatu: "Indywidualizacja pracy z uczniem zdolnym na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych z zakresu historii i społeczeństwa". Na warsztaty zgłosiło się 12 pedagogów, którym prowadząca przedstawiła, jak można profesjonalnie pracować z uczniem uzdolnionym w zakresie historii.
2. język obcy – klasy IV-VI, prelegent - Joanna Dąbrowska (doradca metodyczny MOEN; nauczyciel Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 5 Specjalnej) – tytuł spotkania: "Praca z uczniem zdolnym na lekcji języka obcego". Na ten blok tematyczny przybyło 23 nauczycieli języka obcego. P. Dąbrowska, nauczycielka z dwudziestoletnim stażem, zaprezentowała nowatorski, ciekawy i praktyczny sposób dotarcia do ucznia zdolnego interesującego się językiem obcym.
3. matematyka – klasy I-III, wykładowca - Ewa Kapczyńska (Grant Rozwoju Zdolności, program Bydgoski Bąbel Matematyczny, nauczyciel SP nr 25) – temat szkolenia: "Matematyczne metamorfozy, czyli matematyka bliższa dziecku". Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej z dwudziestojednoletnim stażem pracy przygotowała warsztaty z pilotażowego programu "Bydgoski Babel Matematyczny". Podkreśliła możliwości matematyczne dziecka i zaprezentowała ciekawe metody pracy ze zdolnym, małym matematykiem. Na warsztaty matematyczne zgłosiło się 26 osób.
Dzięki działaniom praktycznym, pracy grupowej, dyskusji i wymianie doświadczeń nauczyciele podnieśli swoje umiejętności z zakresu tematyki prowadzonych warsztatów, co z pewnością przyczyni się do lepszej pracy z uczniem zdolnym. Warsztaty zostały zorganizowane przez Pałac Modzieży.
Zapraszamy na kolejne warsztaty, o których na bieżąco będziemy informować Państwa na stronie: http://www.edu.bydgoszcz.pl/main.php
Tekst: Monika Grzybowska