„Edukacja ekologiczna szansą zrównoważonego rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego” – druga tura warsztatów

Opublikowano: 2019-10-24 16:50, Numer artykułu: 16848 , Autor: D.Wierski

W dniach 7, 9, 10 i 17 października 2019 r. odbyły się kolejne warsztaty dla uczniów zdolnych w ramach projektu „Edukacja ekologiczna szansą zrównoważonego rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego”. Adresatami warsztatów byli uczniowie szkół podstawowych (klasy VII i VIII) oraz ponadpodstawowych z Bydgoszczy i Gostycyna.

 

W ramach projektu odbyły się warsztaty Zielono mi – rola zieleni i zadrzewień w środowisku życia człowieka” (dla uczniów SP i szkół ponadpodstawowych), Dlaczego ochrona bioróżnorodności zbiorników wodnych jest dla nas ważna?” (dla uczniów szkół ponadpodstawowych) oraz „Jakie zwierzęta można spotkać w wodach woj. kujawsko-pomorskiego?” (dla uczniów SP).

 

Zajęcia w piętnastoosobowych grupach miały charakter warsztatowy i dotyczyły przybliżenia podstaw ekologii oraz problemów związanych z ochroną przyrody w regionie kujawsko-pomorskim. Skierowane były do uczniów zdolnych, zainteresowanych szeroko pojętą tematyką ekologii oraz problemami związanymi z ekologią w województwie kujawsko-pomorskim, a także poszerzaniem wiedzy przydatnej na Olimpiadzie Wiedzy Ekologicznej. Warsztaty odbywały się w laboratoriach badawczych Wydziału Nauk Przyrodniczych UKW oraz na terenie kampusu uczelni, a także w Ogrodzie Botanicznym i nad Brdą.

 

Na zajęciach uczniowie dowiedzieli się, jaka jest rola zieleni w środowisku życia człowieka, poznali aspekty oczyszczania powietrza, a także zaznajomili sę z zadzrzewieniem w regionie kujawsko-pomorskim. Służyła temu m.in. praca z mapą, czy też omówienie historii zadrzewień śródpolnych w Polsce oraz w największych miastach regionu. Zajęcia terenowe w Ogrodzie Botanicznym miały skłonić do uwrażliwiania uczestników na potrzeby ptaków żyjących w przestrzeni miejskiej, natomiast w trakcie zajęć laboratoryjnych uczniowie samodzielnie wykonywali obserwacje biologiczne i identyfikację pospolitych gatunków hydrobiontów wód (np. skójka malarska, żyworódka pospolita, kiełż zdrojowy, ośliczka pospolita, rozwielitka). Zadaniem uuczniów było wykonanie odręcznych rysunków organizmów, co miało na celu wyrobienie nawyków wykonywania notatek biologicznych. W czasie zajęć młodzież dysponowała mikroskopami stereoskopowymi i materiałami pomocniczymi niezbędnymi do weryfikacji własnych obserwacji (np. klucze, przewodniki). Zagadnienia dostosowane zostały do podstawy programowej.

 

Na warsztaty przybyli uczniowie z następujących placówek: Szkoły Podstawowej nr 32 i 60 w Bydgoszczy oraz Szkoły Podstawowej w Gostycynie, a także Zespołu Szkół Chemicznych, Liceum Ogólnokształcącego nr 4 i 1 w Bydgoszczy. Łącznie przeprowadzono 24 warsztaty dla 360 odbiorców, w tym: 12 warsztatów (6 dla uczniów SP oraz 6 dla uczniów szkół ponadpodstawowych) pn. Zielono mi – rola zieleni i zadrzewień w środowisku życia człowieka”, poprowadzonych przez dr Magdalenę Trojankiewicz oraz 6 warsztatów dla uczniów szkół ponadpodstawowych pn. Dlaczego ochrona bioróżnorodność zbiorników wodnych jest dla nas ważna?” i 6 dla uczniów VII i VIII klas SP pn. „Jakie zwierzęta można spotkać w wodach woj. kujawsko-pomorskiego?”, które poprowadził dr hab. Krystian Obolewski, prof. UKW.

 

Warsztaty w ramach projektu „Edukacja ekologiczna szansą zrównoważonego rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego” są dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu, a zostały zorganizowane przez Pałac Młodzieży w Bydgoszczy przy współpracy z Uniwersytetem Kazimierza Wielkiego w ramach Miejskiego Programu Wspierania Ucznia Zdolnego „Zdolni znad Brdy”.

 

Tekst: Monika Grzybowska