"Czy niszczymy w sobie wyobraźnię i kreatywność?" - podsumowanie spotkania

Opublikowano: 2015-03-30 10:19, Numer artykułu: 1045 , Autor: D.Wierski

27 marca 2015 r. w sali widowiskowej bydgoskiego Pałacu Młodzieży odbyło się spotkanie zatytułowane "Czy niszczymy w sobie wyobraźnię i kreatywność? Film Alfabet inspiracją do debaty". Adresatami wydarzenia byli uczniowie, nauczyciele, pedagodzy i rodzice.

 

W wydarzeniu wzięło udział ok. 160 osób z bydgoskich placówek oświatowych, m.in. ze Szkół Podstawowych nr 4 i 46, Gimnazjów nr 23 i 25, Zespołu Szkół nr 19, Zasadniczej Szkoły Zawodowej nr 5, Zespołu Szkół Mechanicznych nr 2 oraz PPP nr 2 i UKW.

 

Debatę rozpoczął przedstawiciel AKADEMII PLANETE+ DOC Remigiusz Zawadzki – realizator, autor zdjęć, kierownik produkcji reportaży telewizyjnych, dokumentów, etiud filmowych, pracownik Miejskiego Centrum Kultury w Bydgoszczy. Opowiedział on o działalności AKADEMII PLANETE+ DOC (obecnie AKADEMIA DOKUMENTALNA) oraz wprowadził widownię w tematykę filmu. Podkreślił, iż do programu AKADEMII zostały wybrane tytuły, które młodym ludziom otwierają oczy na różnorodne tematy, ożywiają, bawią, angażują emocjonalnie i rozwijają ich kompetencje społeczne.

 

Głównym punktem wydarzenia był seans inspirującego i prowokującego filmu "Alfabet" w reżyserii Erwina Wagenhofera (Austria/Niemcy, 2013 r.). Dokument traktował o różnych metodach wychowywania dzieci, w różnych krajach i ich wpływie na rozwój intelektualny jednostki. Pokazywał również, w jaki sposób współczesny system edukacji determinuje nasz sposób patrzenia na świat i kształtuje naszą osobowość. W dokumencie pojawia się wiele kontrowersyjnych myśli i tez, m.in. komentarz chińskiego badacza Yanga Dongpinga: "Dzieci są jak latawce – niby wzlatują pod niebiosa, ale w istocie są trzymane na sznurku przez dorosłych".

 

Na zakończenie spotkania odbyła się burzliwa dyskusja na temat filmu, którą poprowadziła Joanna Dąbrowska – doradca metodyczny z Miejskiego Ośrodka Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy, nauczyciel języka angielskiego z dwudziestoletnią praktyką zawodową. Podkreśliła ona, że większość nauczycieli pomaga uczniom rozwijać wyobraźnię i kreatywność poprzez dodatkowe zajęcia i pomysłowy sposób prowadzenia lekcji. Uczestnicy dyskusji wysnuli wspólny wniosek, iż nauczyciele czy rodzice nie mogą całkowicie puścić "latawców", którymi są nasze dzieci, ponieważ bez drobnej pomocy "zaplątałby się w korony drzew i zgubiłyby prawidłową drogę życia".

 

Spotkanie "Czy niszczymy w sobie wyobraźnię i kreatywność? Film Alfabet inspiracją do debaty" zostało zorganizowane przez Pałac Młodzieży w ramach Miejskiego Programu Wspierania Ucznia Zdolnego "Zdolni znad Brdy" oraz było współfinansowane przez Bydgoski Grant Oświatowy pn. "Laboratorium Zdolności".

 

Tekst: Monika Grzybowska