Kreatywnie i racjonalnie- czyli o początkach projektu w "Czwórce"

Opublikowano: 2025-03-10 19:04

 

IV Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy to szkoła, w której od lat prężnie działa Samorząd Uczniowski. Liczne inicjatywy uczniów zawsze spotykają się ze wsparciem dyrekcji szkoły, Rady Rodziców oraz nauczycieli „Czwórki”. Dlatego też, bez wahania, przystąpiliśmy do pilotażowego programu Bydgoskiego Uczniowskiego Budżetu Obywatelskiego. Wiadomo natomiast, że najtrudniej jest zacząć, więc w „Czwórce” zrobiliśmy to tak:

 

Krok 1 – Zdiagnozujcie potrzeby

Nie znając jeszcze szczegółów programu, prezydium samorządu zwołało zebranie trójek klasowych i poprosiło o przedstawienie propozycji zmian w przestrzeni szkolnej, których wprowadzenie uprzyjemniłoby uczniom przebywanie w jej murach. Po rozmowach z koleżankami i kolegami przewodniczący przedstawili wiele różnorodnych pomysłów. Okazało się, że każdy z nich nadaje się na projekt Bydgoskiego Uczniowskiego Budżetu Obywatelskiego, choć nie każdy da się zrealizować z racji ograniczeń finansowych.

 

Krok 2 – Sformułujcie zasady

Po szkoleniu dla członków Szkolnych Zespołów Roboczych ustaliliśmy nasz Szkolny Regulamin Bydgoskiego Uczniowskiego Budżetu Obywatelskiego. Po jego akceptacji przez panią dyrektor przeszliśmy do kolejnego etapu działań.

 

Krok 3 – Zadbajcie o przepływ informacji

Tym razem to my zorganizowaliśmy zebranie przewodniczących wszystkich klas. Podczas tego spotkania wyjaśniliśmy, na czym polega Bydgoski Uczniowski Budżet Obywatelski, przedstawiliśmy zasady realizacji projektów oraz krok po kroku omówiliśmy, co należy zrobić, aby własne pomysły przekształcić w ciekawy projekt.

Przygotowaliśmy także gazetkę informacyjną na holu pierwszego piętra oraz rozwiesiliśmy plakaty. Następnie zaprosiliśmy uczniów do konsultacji z nami na temat ich pomysłów oraz sposobu uzupełniania dokumentacji.

W tym samym tygodniu opiekunowie projektu spotkali się z wychowawcami klas, aby mogli oni wspierać swoich wychowanków w kreatywnym podejściu do tej inicjatywy podczas godzin wychowawczych. Skuteczny przepływ informacji wspomaga proces tworzenia i aktywizuje uczniów, dlatego część projektów powstaje w wyniku burzy mózgów podczas zajęć z wychowawcą, a część podczas konsultacji ze Szkolnym Zespołem Roboczym.

Wychowawcy przedstawili również założenia programu rodzicom podczas zebrań, co także wpłynęło na aktywizację „Czwórkowiczów”. W niektórych klasach rodzice zobowiązali się nawet do pokrycia kosztów realizacji projektu autora, jeśli jego koncepcja nie przejdzie w głosowaniu. To dodatkowy czynnik motywujący młodzież do zaangażowania w tworzenie projektów.

Ponadto zarówno na stronie szkoły, jak i na fanpage’u szkoły na Facebooku umieściliśmy informacje dotyczące Bydgoskiego Uczniowskiego Budżetu Obywatelskiego, zachęcając uczniów do tworzenia własnych koncepcji polepszenia ich przestrzeni.

 

Krok 4 – Wspierajcie, doradzajcie, odpowiadajcie na pytania...

Skuteczny przepływ informacji wspomaga proces tworzenia i aktywizuje uczniów, dlatego część projektów powstaje w wyniku burzy mózgów podczas zajęć z wychowawcą, a część w domu lub podczas konsultacji ze Szkolnym Zespołem Roboczym.

Uczniowie przychodzą do nas, aby upewnić się, czy ich pomysł ma sens, czy jest zgodny z prawem oraz czy jest bezpieczny. Proszą również o pomoc w opisie projektu na formularzu zgłoszeniowym. Ważne, że w tych działaniach nie są sami – mogą liczyć na wsparcie wszystkich podmiotów szkoły, włącznie z pracownikami obsługi, którzy udzielają porad natury technicznej!

Do końca miesiąca okaże się, czy podjęte przez nas działania są skuteczne i czy udało nam się przekonać naszych uczniów do udziału w projekcie. Patrząc na liczbę pytań zadawanych podczas konsultacji, prognozy są obiecujące.

 

AUTOR ARTYKUŁU: Anna Stachowiak

IV Liceum Ogólnokształcące

im. Kazimierza W Bydgoszczy