"Śladami Wielkich Matematyków i nie tylko" - podsumowanie zajęć

Opublikowano: 2015-03-10 12:55, Numer artykułu: 993 , Autor: D.Wierski

Celem skierowanego do uczniów II etapu edukacyjnego projektu było wspieranie i rozwijanie zainteresowań oraz zdolności matematycznych z  wykorzystaniem technologii informacyjnej do nauki matematyki.

 

Zajęcia odbywały się w grupie liczącej 15 osób, dwa razy w tygodniu, w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych (90 min). Działania uczniów, w dużej mierze, opierały się na pracy z wykorzystaniem komputera, oprócz matematyki m.in. w takich dziedzinach, jak: projektowanie, grafika komputerowa, fotografia, programowanie. Uczestnicy korzystali z oprogramowania komputerowego Microsoft Office, Paint, oraz serwisów: www.glogster.com, www.LearningApps.org, www.prezi.com, www.floorplanner.com, www.photofancy.pl. W ramach warsztatów uczestnicy brali również udział w zajęciach z robotyki i programowania oraz zajęciach doświadczalnych na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (dotyczyły one kryształów i ich właściwości), a także w zajęciach terenowych.

 

Osiągnięcie wyznaczonych celów było uwarunkowane stosowaniem odpowiednich metod i form pracy, które są zróżnicowane i odwołują się do różnych stylów uczenia się. Korzystanie z metod aktywnych pozwoliło uczniom zdobywać własne doświadczenia w zakresie kompetencji kluczowych i matematycznych oraz podejmować różne aktywności poprzez poszukiwanie i rozwiązywanie. Korzystanie z przykładów z życia codziennego oraz uczenie dostrzegania matematyki w otaczającym świecie rozwinęło praktyczne umiejętności uczniów. Ponadto uczestnicy brali udział w konkursach na każdym szczeblu (szkolny, międzyszkolny, wojewódzki, ogólnopolski) osiągając zadowalające wyniki; pracowali w zespołach; prezentowali swoje prace podczas wystąpień publicznych; pracowali metodą projektu; tworzyli własne zadania i problemy do rozwiązania, wykazywali się kreatywnością i wyobraźnią pracując w różnych programach z wykorzystaniem Internetu.

 

Tekst: Katarzyna Fredyk, Matematyka – Doradca metodyczny MOEN