„Poradnia Rozwoju Zdolności" – podsumowanie spotkania

Opublikowano: 2021-01-29 13:26, Numer artykułu: 35841 , Autor: D.Wierski

27 stycznia 2021 r. w sali konferencyjnej bydgoskiego Pałacu Młodzieży w Bydgoszczy odbyły się drugie w tym roku szkolnym warsztaty wsparcia psychologicznego z cyklu „Poradnia Rozwoju Zdolności”. Tym razem zatytułowane zostały „Trening twórczości”. Adresatami wydarzenia byli uczniowie szkół ponadpodstawowych oraz VII i VIII klas szkół podstawowych z Bydgoszczy.

Głównym celem spotkania było kształcenie i stymulowanie specyficznych zdolności poznawczych: abstrahowania, dokonywania skojarzeń, myślenia metaforycznego oraz transformacji, a także elastyczności i giętkości myślenia. Specjalistki z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Bydgoszczy wzbogaciły program warsztatu o ćwiczenia wzmacniające samoocenę uczestników oraz integrujące grupę, a także specjalnie opracowane zadania i techniki do pracy nad sobą. Uczestnicy warsztatów wykonywali wiele ciekawych, pobudzających spostrzegawczość ćwiczeń,takich jak „burza mózgów”, zabawy słowne czy zadania rysunkowe. Uczniowie zapoznali się ze sposobami stymulowania twórczego myślenia według W. Gordona, czyli ze stosowaniem analogii fantastycznej, metafory sensorycznej i analogii personalnej. 

Na warsztaty przybyli uczniowie z bydgoskich szkół ponadpodstawowych: Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich, LO 8, LO 9 oraz ze szkół podstawowych: SP 38 i 65. Spotkanie poprowadziły panie pedagog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Bydgoszczy: Edyta Szott i Katarzyna Tłok. Warsztaty „Poradnia Rozwoju Zdolności” zostały zorganizowane przez Pałac Młodzieży w Bydgoszczy w ramach Miejskiego Programu Wspierania Ucznia Zdolnego „Zdolni znad Brdy”.

Oto kilka opinii uczestników warsztatów:

"Moim zdaniem było bardzo fajne, grupa się zintegrowała i świetnie się bawiliśmy. Panie otworzyły nasze myślenie, na pewno bym powtórzyła takie zajęcia, były naprawdę ciekawe. Bardzo zachęcam do korzystania z nich. Pozdrawiam".

"Dobry wieczór. Według mnie warsztaty były bardzo fajnie zorganizowane i pomysłowe. Nauczyłam się myśleć i postrzegać pewne sprawy w inny (większy i ciekawszy) sposób. Według mnie warto wsiąć w nich udział. Mogłabym śmiało polecić je innym i chętnie sama poszłabym jeszcze raz. Jeśli w przyszłym roku również będzie taka możliwość, chętnie bym się wybrała. Pozdrawiam".

"Warsztaty były ciekawe. Myślę że warto wziąć w nich udział. Otwierają wyobraźnię i są ciekawe. Jakbym miała możliwość na pewno bym poszła drugi raz".

"Według mnie warsztaty przebiegły bardzo fajnie, każdy się angażował w zaplanowane „gry”. Jak najbardziej poleciłabym innym uczniom, gdybym miała okazje poszłabym jeszcze raz :)".

"Uważam, że warsztaty były interesujące. Dobrze spędziłam czas i cieszę się, ze się na nie wybrałam".

"Dzień dobry, jeżeli chodzi o dzisiejsze warsztaty to jestem zadowolona, że wzięłam w nich udział, ale moim zdaniem jednak mogły one wyglądać troszkę inaczej. Na pewno podobało mi się to, że mogliśmy wyjść do ludzi, a w aktualnych czasach zdarza się to o wiele rzadziej :D, dużo pracowaliśmy w grupach, przez co na pewno było raźniej i jednocześnie mogliśmy się bardziej zaangażować i wymieniać się spostrzeżeniami. Kilka zadań, które otrzymaliśmy, uważam za zbyt dziecinne jak na szkołę średnią. Jedno zdanie, które wypowiedziała pani prowadząca zapadło mi szczególnie w pamięć, a chodziło jej o to, żeby nie patrzeć zawsze schematycznie, czyli tak jak zostaliśmy tego nauczeni, ale jednak otwierać swój umysł i spojrzeć czasem z innej strony. Poleciłabym te warsztaty szczególnie dla klas pierwszych. Na pewno nie uważam, że był to czas zmarnowany, może warsztaty nie dały mi jakoś dużo, ale jednak fajnie było tego doświadczyć".

 

Tekst i koordynacja: Monika Grzybowska