„ABC merchandisingu – czyli tajniki sztuki efektywnej sprzedaży” - relacja ze spotkania 4.11.2022

Opublikowano: 2022-11-07 13:59, Numer artykułu: 59691 , Autor: D.Wierski

4 listopada 2022 w bydgoskim Pałacu Młodzieży odbyły się dwa warsztaty ekonomiczne pn. „ABC merchandisingu – czyli tajniki sztuki efektywnej sprzedaży”, zrealizowane w ramach cyklu „Poszerzanie Horyzontów Myślowych”. W spotkaniach udział wzięło 40 zdolnych uczniów z bydgoskich szkół ponadpodstawowych (4 LO, 1 LO i Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskiego).

Celem warsztatów było zapoznanie uczniów z najważniejszymi „trikami” merchandisingu i „pułapkami” sprzedażowymi, które wykorzystywane są w jednostkach sklepowych. Dzięki zdobytej na spotkaniu wiedzy oraz pozyskanym umiejętnościom i kompetencjom społecznym, uczniowie stali się bardziej świadomymi konsumentami. W trakcie warsztatów uczestnicy dowiedzieli się oraz doświadczyli w sposób praktyczny:
- czym jest merchandising oraz jaka jest jego istota i najważniejsze funkcje;
- jakie reguły zachowań konsumenckich wykorzystują sprzedawcy, by sterować ruchem i wyborem nabywców podczas codziennych zakupów (m.in. reguła prawej strony, reguła środka, reguła lewego oka, crossmerchandising, dekompresja, odruchy kolejkowe, efekt „muśniętej pupy”, multifacing, efekt okazji, efekt dużego koszyka);
- w jaki sposób wykorzystywany jest w sklepach marketing sensoryczny (tj. oddziaływanie na klienta odpowiednim kolorem, światłem, kształtem, złudzeniem optycznym, temperaturą, zapachem, dźwiękiem i/lub smakiem) dla stworzenia atmosfery sprzyjającej dużym zakupom;
- w jaki sposób poszczególne grupy towarów rozmieszczane są w sklepie i na odpowiednich półkach, by zwiększyć efektywność sprzedaży.

Podczas warsztatów były stosowane metody „burzy mózgu”, „giełdy doświadczeń”, analizy przykładów z życia, dyskusji i zadań dydaktycznych. Każdy z uczniów otrzymał materiały dotyczące ABC Merchandisingu oraz zaświadczenie o udziale w warsztatach. Zajęcia organizowane były przez Pałac Młodzieży w ramach programu „Zdolni znad Brdy”, a poprowadziła je Małgorzata Madrak-Grochowska, dr nauk ekonomicznych, wieloletni nauczyciel akademicki, trener i konsultant ekonomiczny.

Koordynacja: Małgorzata Maćkowiak.
Fot. Sandra Wróblewska i Małgorzata Maćkowiak.