Miejski Projekt Edukacyjny Walizka z podróży - założenia programowe

Opublikowano: 2025-02-12 14:11

Szkoła Podstawowa nr 10 im. Jana Kochanowskiego z Oddziałami Sportowymi
 w Bydgoszczy

 

 

I edycja

Miejskiego Projektu Edukacyjnego

 „Walizka z podróży”

 

2 [m]

I.                 Opis i główne założenia projektu.

           Projekt „Walizka z podróży” jest autorskim, miejskim projektem Szkoły Podstawowej nr 10 im. Jana Kochanowskiego z Oddziałami Sportowymi skierowanym do dzieci i nauczycieli z bydgoskich przedszkoli.

Jego głównym celem jest wzrost tolerancji wobec odmienności oraz przeciwdziałanie dyskryminacji. Realizacja owych założeń odbywać się będzie poprzez zabawę, muzykę, taniec, zapoznanie się z brzmieniem różnych języków, poznanie dzieci i społeczności różnych kultur. Projekt opiera się na przygotowaniu 4 walizek z: Hiszpanii, Islandii, Japonii
i Meksyku. Zawartość ich będzie niespodzianką dla dzieci i nauczycieli. Po otwarciu znajdą tam różne przedmioty i akcesoria związane z danym krajem np. flagę, stroje, książki, płyty itp. Do każdej walizki dołączona będzie instrukcja wraz z przykładowymi zadaniami. Nauczyciele mogą wykorzystać dane propozycje ale również włączyć własną kreatywność wymyślając swoje rozwiązania tak aby w ciekawy sposób zapoznać dzieci ze społecznością
 i  kulturą danego kraju. W każdej z walizek znajduje się również maskotka, która będzie wprowadzała i zachęcała dzieci do odbycia podróży po danym kraju oraz towarzyszyła im podczas wykonywania różnych zadań. Walizki są w czterech kolorach, które symbolizują dane państwo: czerwony - Hiszpania, niebieski - Islandia, różowy - Japonia, pomarańczowy - Meksyk. W projekcie poruszane są różnorodne zagadnienia związane m.in. z tolerancją, kulturą, edukacją, społeczeństwem oraz inne ciekawostki dotyczące prezentowanych państw.

 

II.              Cel główny.

  • Wzrost tolerancji wobec odmienności oraz przeciwdziałanie dyskryminacji ( w tym ze względu na status socjoekonomiczny, płeć, wyznanie, orientację seksualną, pochodzenie, niepełnosprawność).

 

III.           Cele szczegółowe.

  • Wspieranie działań na rzecz otwartości społeczności szkolnych z różnych kręgów kulturowych i społecznych.
  • Rozbudzenie zainteresowania innymi kręgami kulturowymi i wykształcenie akceptacji i tolerancji wobec innych narodów i kultur.
  • Obcowanie z kulturą innych narodów poprzez zabawę, muzykę, taniec.
  • Zapoznanie z brzmieniem innych języków.
  • Rozbudzenie dziecięcej ciekawości.
  • Uatrakcyjnienie pobytu dzieci w placówce.

 

IV.            Sposób realizacji.

             Program „Walizka z podróży” skierowany jest do bydgoskich przedszkoli. Jego realizacja przewidziana jest w I edycji na 6 miesięcy. Placówki zainteresowane wzięciem udziału w projekcie zgłaszają swoją chęć uczestnictwa poprzez zgłoszenia mailowe na adres szkoły sp10@edu.bydgoszcz.pl.

W programie może wziąć udział tylko 5 przedszkoli dlatego liczy się kolejność zgłoszeń. Na podstawie deklaracji ustalony zostanie harmonogram przekazania walizek. Każde chętne przedszkole zabiera 4 walizki na okres 4 tygodni. Realizacja zadań dotyczących jednego kraju odbywać się będzie przez 1 tydzień. Nauczyciele z poszczególnych oddziałów w danym przedszkolu sami wybierają sobie 1 walizkę i realizują jej zadania.

Każda placówka po realizacji projektu dokumentuje swój udział fotorelacją na swojej stronie internetowej.

Odbiór walizek odbywa się osobiście w Szkole Podstawowej nr 10 im. Jana Kochanowskiego z Oddziałami Sportowymi w Bydgoszczy ul. Śląska 7 według harmonogramu, który otrzymają placówki biorące udział w programie.

W czerwcu przewidziane jest podsumowanie projektu w formie warsztatów tanecznych pt.: „Poznajmy się”.

Każda z placówek biorących udział wystawi delegację maksymalnie 10 przedszkolaków do udziału w warsztatach.

 

V.               Metody i formy realizacji.

           Projekt powinien być atrakcyjny i pomysłowy dlatego w trakcie realizacji zajęć oprócz wykorzystania tradycyjnych metod (słownej, czynnej i oglądowej) dominować powinny metody aktywizujące:

- samodzielne doświadczanie i odkrywanie

- inspirowanie do samodzielnej działalności

- przeżywanie

Formy pracy:

- praca zbiorowa z całą grupą

- praca w zespołach i małych grupach

- praca indywidualna

 

VI.            Adresaci projektu.

     Dzieci i nauczyciele z bydgoskich przedszkoli.

 

VII.          Termin realizacji I edycji.

     Styczeń 2025 r. – Czerwiec 2025 r.

 

VIII.       Finansowanie projektu.

     Program jest sfinansowany przez Miasto Bydgoszcz w ramach „Programu Rozwoju Edukacji Miasta Bydgoszczy na lata 2021-2030”.

 

IX.            Osoby odpowiedzialne za kierowanie projektem.

Izabela Filipczak, Sylwia Daszkowska, Wioleta Krenska, Justyna Gul.

 

X.              Przewidziane efekty.

  • Wzrost tolerancji wobec różnorodności innych kultur. Dzieci z szacunkiem będą odnosić się do rówieśników z innych krajów i chętniej nawiązywać z nimi relacje.
  • Dzieci poznają wiele ciekawych miejsc, osób, zwyczajów, potraw charakterystycznych dla Hiszpanii, Islandii, Japonii i Meksyku.
  • Poszerzenie wiadomości o różnych zakątkach świata i wrażliwości na dobra innych narodów.
  • Osłuchanie się z brzmieniem różnych języków co może przerodzić się w motywację do nauki języków obcych. Wzrost kompetencji językowych.
  • Dostarczenie dzieciom nowych doznań intelektualnych i wrażeń estetycznych, rozbudzenie ich dziecięcej ciekawości.
  • Współpraca z nauczycielami z innych przedszkoli.
  • Podziękowania dla przedszkoli i nauczycieli biorących udział w projekcie.

 

XI.           Ewaluacja.

  • Fotorelacja na stronie internetowej przedszkoli.
  • Warsztaty taneczne „Poznajmy się”.
  • Ankieta skierowana do nauczycieli biorących udział w projekcie.

 

 

XII.         Partner projektu.

      Partnerem projektu jest Miejski Ośrodek Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy.

Planuje się warsztaty dla nauczycieli przedszkoli prowadzone przez doradcę metodycznego i autorki „walizek”. Zakłada się utworzenie sieci nauczycieli biorących udział w projekcie w celu wymiany doświadczeń i ewaluacji projektu aby dążyć do osiągnięcia celu głównego „Walizki z podróży” jakim jest wzrost tolerancji wobec odmienności oraz przeciwdziałanie dyskryminacji.

 

 

 

Dodatkowe informacje:

  • Zakupiono m,in. :

- do walizki z Hiszpanii – flagę Hiszpanii, wachlarz hiszpański, strój falmenco, kapelusz hiszpański, maskotkę „Byczek”, mapy obrazkowe, globus, farby do malowania, piłka Barcelona …

- do walizki z Meksyku – flagę Meksyku, bibułę, girlanda, szablony do rysowania, książki, gry tematyczne, dekoracja dmuchana – kaktus, kwiaty do dekoracji, gry…

- do walizki z Islandii – flaga Islandii, pacynki maskonura, sensoryczne płytki podłogowe, drewniane klocki – krasnale, zestaw piłek antystresowych, sensoryczne okulary, model wulkanu, czapka elfa, gry, książki …

- do walizki z Japonii- flaga Japonii, imbryk do parzenia herbaty z sitkiem i czarkami, japońska herbata czarna i zielona, puzzle, ciastolia, figurka (Kotek szczęścia), pałeczki do jedzenia z podstawkami, kimono japońskie, książki, gry zręcznościowe, zestaw do zabawy Kitchen Creations Play-Doh Sushi, teatrzyk kamishibai …

 

  • Zakupione pomoce mają być wykorzystane do realizacji ćwiczeń z „walizki”, które będą kształtowały m.in. tolerancję wobec odmienności oraz przeciwdziałanie dyskryminacji innych ze względu na temperament, kolor skóry,  anatomię, wierzenia …

 

  • W miesiącu wrześniu „walizki”  będą użytkowane w SP 10 w celu sprawdzenia projektu, korekty i przygotowania ostatecznego projektu „Waliza z podróży” dla dzieci z przedszkoli w Bydgoszczy.