Dzieci z Przedszkola nr 16 uczą się akceptacji i tolerancji dzięki niezwykłym podróżom

Opublikowano: 2025-04-01 21:57

Marzec był dla przedszkolaków z Osiedla Leśnego miesiącem bogatym kulturowo. Wszystkie grupy przedszkolne wzięły udział w projekcie edukacyjnym pt. „Walizka z podróży”. W ramach projektu dzieci otrzymały 4 walizki w różnych kolorach, zawierające pomoce dydaktyczne związane z 4 państwami: Islandią, Meksykiem, Japonią i Hiszpanią.

Do dzieci z najmłodszej grupy dotarła walizka z Islandii z licznymi pomocami dydaktycznymi związanymi z krajem: flagą, grami, układankami, makietą wulkanu, mapą. Dzieci obejrzały film edukacyjny „60 miejsc na Islandii. Wyspa pełna cudów natury”. Z wielkim zaangażowaniem wykonały prace plastyczne: maskonura oraz flagę. Czynnie uczestniczyły w eksperymencie „Wybuchający wulkan”. Ułożyły drewnianą mapę oraz obejrzały papierową mapę Islandii. Dużo frajdy sprawiło maluchom wędkowanie oraz zabawy gniotkami, okularami z kolorowymi szkiełkami i panelami sensorycznymi.

Pięciolatków z kolei do poznania Meksyku zachęciła 6-letnia Ann – laleczka. Z prezentacji multimedialnej dzieci dowiedziały się, gdzie leży Meksyk, jakie miasto jest jego stolicą, jakie można tam spotkać rośliny i zwierzęta. O wielu ciekawostkach związanych z tym pięknym krajem dowiedziały się z książki pt. „Apetyt na Meksyk” K. Węgierek. Śpiewały „La cucaracha” i „Chu chu ua”. Do zabawy wykorzystały też barwne sombrero i nadmuchiwanego kaktusa, na którym umieszczały kolorowe obręcze. Wyklejały kolorowym papierem flagę Meksyku i tworzyły kaktusy. Dowiedziały się co to jest „piniata”- nieodzowny element dziecięcych urodzin i uroczystości bożonarodzeniowych oraz jak wygląda Święto Zmarłych w Meksyku.

Pięcio i sześciolatki wyruszyły w niezwykłą podróż do Kraju Kwitnącej Wiśni. Poznały podstawowe słowa i sposób witania się. Obejrzały ceremonię parzenia herbaty. Różowe kwiaty ozdobiły przedszkolną salę, a dzieci poznały znaczenie tego wyjątkowego symbolu. Wszyscy mogli pobawić się tradycyjną japońską drewnianą zabawką i Maneki Neko, czyli japońskim posągiem szczęśliwego kota, który według wierzeń ma przynosić szczęście i pomyślność swojemu właścicielowi. Przedszkolaki spróbowały swoich sił w origami oraz kaligrafii, poznając podstawowe japońskie znaki. Stworzyły też własne, kolorowe sushi z ciastoliny i nauczyły się posługiwania pałeczkami. Posadziły japońskie drzewko. Na koniec japońskiej przygody obejrzały bajkę kamishibai „Ula jest inna”, która przypomniała dzieciom, że nie można oceniać innych patrząc tylko na wygląd.

Sześciolatków w podróż po Hiszpanii zaprosił byczek Fernando. Dzieci obejrzały prezentację multimedialną, z której dowiedziały się jak wygląda flaga Hiszpanii, jakie miasto jest jego stolicą, poznały ciekawe miejsca, charakterystyczne budowle, tradycyjne potrawy i podstawowe słowa. Wiele radości sprawiła dzieciom bitwa na pomidory, czyli rzucanie się czerwonymi piłkami. Znajdujące się w walizce kolorowe gniotki posłużyły do ćwiczeń dłoni, palców, relaksacji oraz były inspiracją do zajęć matematycznych. Dziewczynki przebrane za tancerki z wachlarzami w dłoniach tańczyły w rytm hiszpańskiej muzyki. Chłopcy przygrywali na gitarach i marakasach. Odbył się także mecz piłkarski pomiędzy dwoma drużynami. Podczas zabawy muzycznej „Hola hola cómo estás” naśladowały ruchy wykonywane przez dzieci na ekranie TV. Kolorowały i rysowały tancerkę Flamenco oraz na podstawie książki pt. „Fernando” byczka i jego przygodę.

Wykorzystanie zawartości walizek było świetną okazją do tego, aby poczuć klimat danego państwa ale też zauważyć i zaakceptować różnice w obyczajach, wierzeniach, kolorze skóry i językach narodowych.